Fan page, czyli NGO na Facebooku – jak go prowadzić, żeby zaangażować i zainteresować?
24 wrz

Fan page, czyli NGO na Facebooku – jak go prowadzić, żeby zaangażować i zainteresować?

Czy prowadzicie fan page Waszej organizacji? Jeśli akurat ktoś z Was go prowadzi, to pewnie nie raz zastanawiał się jakie są najlepsze sposoby, aby zaktywizować obecnych i zdobywać nowych fanów.

 Fan page, jak każde medium społecznościowe, musi „żyć”, aby dobrze funkcjonował i przynosił organizacji korzyści. Oznacza to nic innego, jak zaangażowanych fanów, którzy komentują, like’ują i udostępniają Wasze posty.  Jeśli Wasz profil na Facebook’u  będzie miał wielu zaangażowanych fanów, będą oni udostępniali Wasze posty znajomym, a dzięki temu dużo łatwiej będzie Wam poinformować zupełnie za darmo tysiące, a może nawet dziesiątki tysięcy osób:

– o aktualnej zbiórce pieniędzy, czyli kampanii fundraisingowej,

– o potrzebach Waszych podopiecznych,

– o ciekawych imprezach, które organizujecie.

Pytanie jak osiągnąć fan page pełen zaangażowanych fanów?

1. Treść postów

Musicie odpowiedzieć sobie na jedno podstawowe pytanie: co interesuje Waszych fanów? Oczywiście będzie to działalność organizacji, Wasze kampanie, informacje dotyczące Waszych podopiecznych, wyniki zbiórek pieniędzy, Wasze plany na przyszłość. Ważne są również treści, które nie dotyczą bezpośrednio Waszej działalności, ale w pewien sposób są zbliżone tematyką, czyli informacje i artykuły ekspertów, ustawy i rozporządzenia dotyczące poruszanego przez Was problemu, ciekawostki z kraju i ze świata, porady w zakresie danego tematu.

2. Częstotliwość postów

Musicie pamiętać, że fani będą się angażować tylko wtedy, kiedy będą widzieli zaangażowanie z Waszej strony.  Jeden post dziennie to niezbędne minimum. Jeśli będziecie wrzucać  jeden post na tydzień, ludzie o Was zapomną, a na ich tablicy Facebook’owej, w połączeniu z mnóstwem innych informacji,  będzie on niezauważalny.

3. Jakość postów

Pamiętajcie, żeby dopasować wielkość zdjęć i tekstu tak, żeby były on czytelne bez konieczności klikania w post. Jeśli wrzucicie zbyt małe zdjęcie, na którym jest umieszczone hasło reklamowe, które trudno odczytać,  to taki post zostanie pominięty.

4. Różnorodność postów

Jeśli 3 powyższe czynniki zostały spełnione, teraz czas, aby pamiętać o różnorodności postów.

Każdy fan, jeśli będzie widział tylko zdjęcia Waszych podopiecznych lub tylko linki do artykułów lub tylko informacje: „co u Was” – w końcu się znudzi. Przygotujcie sobie z wyprzedzeniem kilka postów na dany tydzień, które niezależnie od spraw bieżących można w każdej chwili wrzucić, gdyż będą zawsze aktualne. Znajdźcie śmieszne zdjęcia, ciekawe artykuły, hasła, motta, filmy i dzielcie się nimi z Waszymi fanami.

5. Konkurs

Jeśli Wasi fani rzadko komentują posty, zorganizuj konkurs ( oczywiście z nagrodami!) na najciekawszy komentarzJ Poniżej dwa przykłady jak angażować fanów, aby komentowali i udostępniali Wasze posty!

1. Konkurs na karmimypsiaki.pl

karmimypsiaki

2. Zabawa Fundacji Dalej Razem – znajdź różnice, wpisz w komentarzu i udostępnij

znajdźróżnica

6. Raporty

Weryfikujcie potrzeby Waszych fanów za pomocą programów do analizowania i optymalizowania treści na fanpage’u np. Sotrender (http://www.sotrender.pl/), który udostępnia dwutygodniową wersję testową bezpłatnie. Możecie sprawdzić tam, czy wśród Waszych fanów bardziej popularne są posty z grafiką, z linkiem czy może filmy. Co więcej dowiecie się, w jakich godzinach posty zbierały najwięcej zaangażowanych fanów oraz  wiele,  innych cennych informacji.

doradztwo internet

7. Filtr treści – czyli uwaga na EdgeRank

Zastanawialiście się kiedyś na jakiej podstawie odbywa się selekcja postów pojawiających się na Waszych prywatnych tablicach? Czy faktycznie pojawiają się tam wszystkie informacje, które wrzucane są przez osoby czy instytucje, których jesteście fanami i znajomymi? Otóż nie. Za selekcję pojawiających się informacji odpowiedzialny jest filtr treści – EdgeRank.  Jakie czynniki decydują zatem o tym, co widzimy w swoich aktualnościach? Główną rolę odgrywa tutaj Wasza aktywność facebookowa, czyli które treści like’ujecie, udostępniacie i komentujecie. W ten sposób ze średniej liczby 1,5 tysiąca postów, wyselekcjonowanych zostaje ok. 300 i je właśnie widzicie na swoich tablicach.

Przykład:

Jeśli jesteście fanami Instytutu Fundraisingu i często udostępniacie , like’ujecie i komentujecie nasze posty, to będą się one często pojawiać na Waszej tablicy. Jeśli jednak lubicie Fan Page Unicef’u, ale nie angażujecie się w ich posty,  to będą one rzedko wyskakiwały wśród newsów na Waszej tablicy.

Uściślając, na EdgeRank wpływa między innymi:

  • częstotliwość, z jaką wchodzimy w interakcje z treściami naszych znajomych, obserwowanych i fan page;
  • średnia liczba like’ów, komentarzy i udostępnień, jaką generuje dany typ postu, zarówno globalnie, jak i wśród znajomych użytkownika;
  • ilość interakcji użytkownika względem danego typu postu w przeszłości;
  • zgłaszanie lub ukrywanie przez użytkowników określonych postów.

Dlatego właśnie im bardziej zaangażujecie swoich fanów, tym więcej Waszych postów będą mieli okazję zobaczyć, a co za tym idzie, tym większą macie szansę, że będą one udostępniane, co zbuduje Wam zasięg! A więc do dzieła!

Bezpłatna wiedza z fundraisingu na Twój email@

  • Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dołącz do 3500+ fundraiserów, którzy otrzymują e-booki oraz zniżki na nasze szkolenia!

  • To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.

O Autorze

Martyna Mazela
Konsultant i trener fundraisingu. Specjalistka w dziedzinie fundraisingu i marketingu dla NGO. Od ponad 15 lat związana z branżą marketingu oraz fundraisingu. Doświadczenia w fundraisingu zdobywała pracując przez 6 lat jako Fundraising Manager, a następnie Dyrektor Fundraisingu i Marketingu w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Pozyskała miliony złotych oraz dziesiątki tysięcy darczyńców indywidualnych i setki firm do współpracy. Obecnie prowadzi konsultacje z fundraisingu, pisze strategie fundraisingowe i biznes plany fundraisingowe oraz realizuje kampanie fundraisingowe dla wielu polskich organizacji pozarządowych. Więcej na martynazak.com

Napisz komentarz