Jak zmienić facebookowych fanów w zaangażowanych darczyńców?
19 Mar

Jak zmienić facebookowych fanów w zaangażowanych darczyńców?

15 milionów Polaków (39%) korzysta aktywnie z mediów społecznościowych, a najpopularniejszym portalem ciągle jeszcze jest Facebook. W poprzednim wpisie pt. Fundraising na Facebooku? To możliwe! (czytaj tutaj >>) była mowa o tym, jak duży potencjał fundraisingowy ma to medium. Dziś otrzymasz Ci kilka wskazówek na to, jak zmienić facebookowych fanów w darczyńców Twojej organizacji.

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że każdy użytkownik Facebooka jest codziennie bombardowany setkami informacji. Są wśród nich posty znajomych, posty polubionych fanpage’y i grup, reklamy różnych firm, które usiłują sprzedać swoje towary i usługi, apele o wsparcie finansowe różnych zbiórek charytatywnych i wiele innych. Jak przebić się w tym gąszczu i zainspirować użytkowników Facebooka i tym samym potencjalnych darczyńców do wsparcia właśnie Twojej organizacji, Twojej akcji charytatywnej?

1. Buduj zaangażowaną społeczność wokół misji Twojej organizacji

Zrezygnuj z „nagabywania” na rzecz angażowania, wzmacniania relacji. Niech wolontariusze, przyjaciele, sojusznicy Twojego stowarzyszenia czy fundacji mówią o niej jak najwięcej.

Prezentuj misję i pracę swojej organizacji za pomocą filmów, infografik, relacji na żywo, świadectw czy postów na blogu. Twórz różnorodne, interesujące, przydatne i znaczące treści, również w oparciu o źródła zewnętrzne. Pozwól użytkownikom Facebooka angażować się w rozmowy z tobą, pytaj ich o opinie, zachęcaj do działania – daj poczucie, że mają realny wpływ na to, co robisz.

Szczególnie pokolenie millenialsów lubi pokazywać swoje zaangażowanie i wsparcie dla z ich punktu widzenia ważnych lub bliskich im spraw. Warto im to umożliwić.

2. Opowiadaj inspirujące, poruszające i najlepiej indywidualne historie

Korzystaj ze zdjęć, filmów, blogów, by opowiadać fascynujące historie o tym, na co przekładają się Twoje działania.
Facebookowi fani Twojej organizacji i jej darczyńcy chcą konkretnych dowodów na to, że pomoc ma znaczenie. Chcą poznać i zobaczyć konkretne osoby, którym pomagają, zobaczyć twarz, poznać imię. Zdanie „To, co robimy jest ważne” nie zadziała, o ile nie zostanie poparte wymiernymi rezultatami.

3. Proś o wsparcie, ALE…

NIE ZAPOMINAJ, ŻE bezpośrednie prośby powinny być tylko ułamkiem wszystkich publikowanych na Facebooku treści. Kiedy już prosisz fanów o wsparcie, ułóż komunikat w taki sposób, by Twoi fani i darczyńcy poczuli, że ich datek ma znaczenie, a wspierany cel jest ważny. Muszą poczuć, co się zmieni na lepsze dzięki ich darowiźnie. Zasugeruj konkretną kwotę i konkretny rezultat wsparcia. Prośba powinna być odpowiednio umiejscowiona w czasie i być elementem szerzej zakrojonych i wychodzących poza social media działań.

4. Doceniaj zaangażowanie swoich darczyńców

Poświęć część swojej strategii w mediach społecznościowych na działania mające na celu podkreślenie uznania dla Twoich darczyńców i osób wspierających Twoją organizację za to, co robią. Możesz oznaczyć ich tagiem i dziękować bezpośrednio za datek, możesz udostępniać ich posty, w których zachęcają do wsparcia Twojej akcji swoich znajomych i/lub swoich fanów (w przypadku fanpage’y firm lub influencerów).

5. Pozyskuj adresy emailowe i buduj relacje poza mediami społecznościowymi

Jeśli chcesz zmienić swoich fanów w darczyńców, musisz przenieść dialog z sieci społecznościowych na wyższy poziom. Facebook może być świetną platformą do budowania relacji z darczyńcą indywidualnym, ale póki co nie może być jedynym narzędziem do pozyskiwania darowizn finansowych.

Dlatego relacje, które budujesz ze swoimi fanami w mediach społecznościowych, warto przenieść na płaszczyznę kontaktu bezpośredniego, emailowego. Zachęć swoich fanów, by zapisali się do newslettera Twojej organizacji. Możesz to zrobić, publikując linki do odpowiedniego formularza na swojej stronie i dając im ku temu istotne i motywujące powody. Dbaj, by treści wiadomości emailowych, które potem od Ciebie otrzymają były dla nich interesujące, wartościowe i angażujące.

O Autorze

Agnieszka Szafrańska
Agnieszka Szafrańska, fundraiserka z wieloletnim doświadczeniem. Przez ponad 5 lat pracowała dla Stowarzyszenia "mali bracia Ubogich", organizacji pozarządowej działającej w międzynarodowych strukturach. Obecnie pracuje w dziale marketingu jednej z wiodących na polskim rynku firm oferujących prywatną opiekę medyczną. Specjalizuje się w marketingu bezpośrednim oraz digital marketingu.