“Jeden za jeden”, czyli o popularności niezwykłej firmy TOMS
01 Wrz

“Jeden za jeden”, czyli o popularności niezwykłej firmy TOMS

Jeśli jeszcze zastanawiacie się czy opłaca się korzystać z marketingu społecznie zaangażowanego, to znaczy, że nie słyszeliście o firmie TOMS. Firma, która zaczęła od produkcji obuwia, postawiła na rewolucyjny, a jednocześnie prosty sposób działania: za każdą kupioną parę butów, drugą parę przekazuje ubogim. Proste, piękne, a co najważniejsze – bardzo skuteczne!

Kilka lat temu, przebywając w Argentynie, Blake Mycoskie zauważył, że dużo dzieci z biednych rodzin nie ma… butów. Dzieciaki w ramach pomocy od różnych organizacji, otrzymywały używane buty, przekazane przez darczyńców. Cieszyły się z nich niezmiernie, a przecież to nie było nawet nowe obuwie! Zszokowany taką sytuacją, Blake wymyślił bardzo prosty mechanizm: za każdą nową parę butów, którą kupią od niego klienci, dzieci w Argentynie otrzymają nowe obuwie. Początkowo zakładano pomoc 250 dzieciom z jednej argentyńskiej wioski, jednak szczytna idea “One for One”, czyli „Jeden za Jeden” szybko przedostała się do mediów i zyskała uznanie społeczeństwa. Genialny w swojej prostocie pomysł spodobał się wielu osobom i w ten sposób w 2006 roku powstała firma TOMS.

Na samym początku firma produkowała tylko jeden rodzaj obuwia, jednak duże zainteresowanie klientów sprawiło, że TOMS postanowił rozwinąć swoją ofertę. W sklepach pojawiły się nowe modele butów, a później także zupełnie inny asortyment – okulary. Obecnie firma produkuje także torby oraz odzież, jak również sprzedaje… kawę. Wraz z powiększeniem oferty o nowe produkty, marka zaczęła wspierać także inne cele społeczne. Kupując okulary marki TOMS, fundujemy komuś nowe okulary albo operację oczu czy leczenie niedowidzenia. Z kolei kupno kawy oznacza 140 litrów wody (czyli tygodniowe zapotrzebowanie) dla osób, które nie mają dostępu do czystej wody.  Pomoc firmy TOMS jest skierowana głównie do krajów Afryki oraz Ameryki Południowej.

Filozofia marki spodobała się także celebrytom, którzy chętnie pozują w butach TOMS. Gwiazdy lubią także reklamować produkty firmy – do tej pory pojawiło się już kilka kolekcji zaprojektowanych przez znane osoby. Rozgłos wokół marki sprzyja oczywiście wzrostowi sprzedaży, a tym samym sprawia, że pomoc trafia do coraz większej liczby beneficjentów. Od początku działalności TOMS przekazał ponad 45 milionów par nowych butów oraz pomógł 325 tysiącom osób poprawić bądź odzyskać wzrok. To jednak nie koniec – właściciele firmy stawiają na rozwój oraz pomoc także w innych wymiarach. Najnowszym wyzwaniem jest zapewnienie miejsc pracy w ubogich państwach – na Haiti powstała firma zatrudniająca ubogich do produkcji swojego obuwia. Wraz z partnerami TOMS stara się także zapewnić podobne miejsca pracy w Afryce.

doradztwo strategia biznes fundraising korporacyjny

Dlaczego marka TOMS ma tak wielu klientów i jest tak popularna? To oczywiste – dzięki mechanizmowi zaproponowanemu przez firmę: każdy sprzedany produkt pomaga. Pomysł „Jeden za Jeden” jest bardzo prosty i to właśnie ta prostota sprawia, że ludzie decydują się na zakup produktów tej marki. Dla potencjalnego darczyńcy nie ma prostszej formy pomocy – wystarczy kupić jakiś produkt i gotowe. Oprócz udanego zakupu, klient odczuwa satysfakcję z faktu, że mógł komuś pomóc. Nie bez znaczenia jest transparentność akcji – dzięki temu, że zasady są niezwykle proste, klient wie w jaki sposób oraz do kogo trafia jego pomoc. Wszystko jest także dokładnie wyjaśnione na stronie internetowej firmy.

Przykład marki TOMS, pokazuje, ze marketing społecznie zaangażowany to świetna okazja dla organizacji pozarządowych! Konsumenci bardzo chętnie angażują się w tego typu programy oraz lubią kupować produkty, dzięki którym mogą pomagać innym. Oczywiście zyskują także na tym firmy, które zaangażują się w cause related marketing. Jak przekonać biznes do tego typu programu? Zapraszamy na konsultacje, podczas których ułożymy dla Twojej NGO strategię współpracy z firmami.

Na podstawie: http://www.toms.com/

O Autorze

Martyna Mazela
Konsultant i trener fundraisingu. Specjalistka w dziedzinie fundraisingu i marketingu dla NGO. Od ponad 15 lat związana z branżą marketingu oraz fundraisingu. Doświadczenia w fundraisingu zdobywała pracując przez 6 lat jako Fundraising Manager, a następnie Dyrektor Fundraisingu i Marketingu w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Pozyskała miliony złotych oraz dziesiątki tysięcy darczyńców indywidualnych i setki firm do współpracy. Obecnie prowadzi konsultacje z fundraisingu, pisze strategie fundraisingowe i biznes plany fundraisingowe oraz realizuje kampanie fundraisingowe dla wielu polskich organizacji pozarządowych. Więcej na martynazak.com

Napisz komentarz