...

Jak zmienić facebookowych fanów w zaangażowanych darczyńców?

15 milionów Polaków (39%) korzysta aktywnie z mediów społecznościowych, a najpopularniejszym portalem ciągle jeszcze jest Facebook. W poprzednim wpisie pt. Fundraising na Facebooku? To możliwe! (czytaj tutaj >>) była mowa o tym, jak duży potencjał fundraisingowy ma to medium. Dziś otrzymasz Ci kilka wskazówek na to, jak zmienić facebookowych fanów w darczyńców Twojej organizacji.

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że każdy użytkownik Facebooka jest codziennie bombardowany setkami informacji. Są wśród nich posty znajomych, posty polubionych fanpage’y i grup, reklamy różnych firm, które usiłują sprzedać swoje towary i usługi, apele o wsparcie finansowe różnych zbiórek charytatywnych i wiele innych. Jak przebić się w tym gąszczu i zainspirować użytkowników Facebooka i tym samym potencjalnych darczyńców do wsparcia właśnie Twojej organizacji, Twojej akcji charytatywnej?

1. Buduj zaangażowaną społeczność wokół misji Twojej organizacji

Zrezygnuj z „nagabywania” na rzecz angażowania, wzmacniania relacji. Niech wolontariusze, przyjaciele, sojusznicy Twojego stowarzyszenia czy fundacji mówią o niej jak najwięcej.

Prezentuj misję i pracę swojej organizacji za pomocą filmów, infografik, relacji na żywo, świadectw czy postów na blogu. Twórz różnorodne, interesujące, przydatne i znaczące treści, również w oparciu o źródła zewnętrzne. Pozwól użytkownikom Facebooka angażować się w rozmowy z tobą, pytaj ich o opinie, zachęcaj do działania – daj poczucie, że mają realny wpływ na to, co robisz.

Szczególnie pokolenie millenialsów lubi pokazywać swoje zaangażowanie i wsparcie dla z ich punktu widzenia ważnych lub bliskich im spraw. Warto im to umożliwić.

2. Opowiadaj inspirujące historie

Korzystaj ze zdjęć, filmów, blogów, by opowiadać fascynujące historie o tym, na co przekładają się Twoje działania.
Facebookowi fani Twojej organizacji i jej darczyńcy chcą konkretnych dowodów na to, że pomoc ma znaczenie. Chcą poznać i zobaczyć konkretne osoby, którym pomagają, zobaczyć twarz, poznać imię. Zdanie „To, co robimy jest ważne” nie zadziała, o ile nie zostanie poparte wymiernymi rezultatami.

3. Proś o wsparcie, ALE…

NIE ZAPOMINAJ, ŻE bezpośrednie prośby powinny być tylko ułamkiem wszystkich publikowanych na Facebooku treści. Kiedy już prosisz fanów o wsparcie, ułóż komunikat w taki sposób, by Twoi fani i darczyńcy poczuli, że ich datek ma znaczenie, a wspierany cel jest ważny. Muszą poczuć, co się zmieni na lepsze dzięki ich darowiźnie. Zasugeruj  kwotę i  rezultat wsparcia. Prośba powinna być odpowiednio umiejscowiona w czasie i być elementem szerzej zakrojonych i wychodzących poza social media działań.

4. Doceniaj zaangażowanie swoich darczyńców

Poświęć część swojej strategii w mediach społecznościowych na działania mające na celu podkreślenie uznania dla Twoich darczyńców i osób wspierających Twoją organizację za to, co robią. Możesz oznaczyć ich tagiem i dziękować bezpośrednio za datek, możesz udostępniać ich posty, w których zachęcają do wsparcia Twojej akcji swoich znajomych i/lub swoich fanów (w przypadku fanpage’y firm lub influencerów).

5. buduj relacje poza mediami społecznościowymi

Jeśli chcesz zmienić swoich fanów w darczyńców, musisz przenieść dialog z sieci społecznościowych na wyższy poziom. Facebook może być świetną platformą do budowania relacji z darczyńcą indywidualnym, ale póki co nie powinien być jedynym narzędziem do pozyskiwania darowizn finansowych.

Dlatego relacje, które budujesz ze swoimi fanami w mediach społecznościowych, warto przenieść na płaszczyznę kontaktu bezpośredniego, np. telefonicznego lub emailowego. Zachęć swoich fanów, by zapisali się do newslettera Twojej organizacji. Możesz to zrobić, publikując linki do odpowiedniego formularza na swojej stronie i dając im ku temu istotne i motywujące powody. Dbaj, by treści wiadomości emailowych, które potem od Ciebie otrzymają były dla nich interesujące, wartościowe i angażujące.

Z pewnością zauważyłeś, że są fundacje, które mając 5000 fanów na Facebooku potrafią zebrać ponad 100000zł w 2 tygodnie oraz takie, które mając 20 000 fanów nie mogą przekroczyć kwoty 10000zł. Niestety tych pierwszych jest znacznie mniej, gdyż większość fundacji nie działa na Facebooku strategicznie tracąc w ten sposób pieniądze.

Jeśli chcesz pogłębić ten temat dokładny opis strategii zamiany fanów w darczyńców znajdziesz w ebooku pt. Jak zmienić facbookowych fanów w zaangażowanych darczyńców”

FUNDRAISING BIZNESOWY - PODSTAWY (E-BOOK)

Proszę czekać

Dziękujemy za pobranie ebooka. Sprawdź teraz swoją skrzynkę email. Potwierdź subskrypcję, aby otrzymać email z linkiem do pobrania ebooka.

Martyna Mazela