Aby zaistnieć w świadomości darczyńców w tym gorącym okresie, Twoja strategia pozyskiwania funduszy musi się wyróżniać. Jednak nawet, gdy masz już gotowy plan działań, przeczytaj ten tekst do końca. Nadal możesz jeszcze wprowadzić kilka małych zmian, które spowodują wzrost przychodów na koniec roku.
Podstawowa zasada: Celuj w tych, którzy wsparli Twoją organizację w ciągu ostatnich 365 dni.
Oczywiście warto wysłać apel z prośbą o wsparcie do całej bazy darczyńców, ale podstawą kampanii powinni być Ci darczyńcy, którzy przekazali darowiznę w ciągu ostatniego roku. To zapewni Twojej kampanii maksymalną efektywność.
Wykorzystaj poniższe wskazówki, aby zwiększyć skuteczność przekazu komunikacyjnego:
1. Poinformuj swoich darczyńców w jaki sposób ich wpłata zostanie wykorzystana i czego dokonacie z ich pomocą. Podaj konkretne przykłady.
2. Przeprowadź segmentację darczyńców po kątem średnich wpłat: np. osoby, które wpłacają średnio 20 zł, osoby wpłacające średnio 50zł, 100zł itd. Przygotuj dla każdej z grup inny tekst listu zawierający prośbę o kwotę darowizny powiększoną o kilka–kilkanaście procent w stosunku do ich średnich wpłat. Wysyłanie listu z jedną, sugerowaną kwotą wpłaty do wszystkich darczyńców z bazy, może spowodować frustrację u tych, którzy do tej pory zawsze wpłacali mniej, jak i tych, którzy wpłacali więcej. Darczyńca może bowiem wywnioskować, że nie wiesz ile do tej pory wpłacał na rzecz Twojej organizacji, czyli nie przykładasz do tego dostatecznej wagi. A należy pamiętać, że każdy darczyńca oczekuje, iż zostanie przez organizację zauważony i doceniony, niezależnie od sumy, którą przekazał. Jednocześnie prosząc o niewiele wyższą kwotę darowizny, możesz uzyskać globalnie dużo lepszy wynik.
3. Pomimo zastosowania segmentacji bazy, pamiętaj, aby zawsze dać darczyńcom wybór kilku sugerowanych kwot. Ci którzy nie mogą przekazać więcej niż dotychczas, powinni nadal czuć się komfortowo. Przygotowanie odpowiedniego tekstu listu, który zachęci darczyńców do większych wpłat i zmotywuje do podjęcia działania, wymaga dużej wrażliwości i doświadczenia. Jeśli potrzebowałbyś pomocy w zakresie copywritingu, czyli napisania tekstu, który dotrze do serc Waszych Darczyńców, skontaktuj się z nami. Napisaliśmy już dziesiątki listów i wiemy jak ważne jest w nich każde zdanie, a nawet słowo.
4. Okres przedświąteczny to najbardziej odpowiedni czas dla kampanii zachęcających do regularnych wpłat, czyli tzw. regular giving. Wiele organizacji w ogóle nie proponuje tego rodzaju wsparcia swoim darczyńcom i jest to duży błąd. Cykliczne wpłaty zapewniają organizacjom stabilizację finansową i umożliwiają łatwiejsze planowanie działań na kolejny rok. Zwykle też prowadzą do zwiększenia rocznej sumy darowizn w porównaniu do jednorazowych wpłat. Należy wyselekcjonować odpowiednią grupę darczyńców z bazy i wysłać do nich specjalny list z tą propozycją wsparcia. Oczywiście nie jest to prośba, która może zostać wysłana do wszystkich darczyńców. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, do których darczyńców ze swojej bazy, powinieneś wysłać taką prośbę, to możesz liczyć na naszą pomoc.
5. Przed wysłaniem świątecznego listu do darczyńców, wyklucz te osoby, które wpłaciły na konto organizacji w przeciągu ostatnich 30 dni.
6. Wyślij ponownie emaile do osób, które nie otworzyły listu w ciągu 10 dni od wysyłki. Spróbuj zmienić temat listu.
Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki przyczynią się do efektywniejszych działań fundraisingowych w Waszej organizacji, co doda Wam entuzjazmu do dalszej pracy i pozwoli odważniej patrzeć w przyszłość.
Instytut Fundraisingu powstał po to, aby Wasze działania fundraisingowe były coraz bardziej skuteczne. Jeśli potrzebujecie porad w tym zakresie, czekamy na Was.