Pewnie każdy z Was z niego korzystał w poszukiwaniu muzyki lub śmiesznych filmów poleconych przez znajomych. Prawda jest jednak taka, że coraz więcej ludzi szuka na You Tube: informacji, wiedzy, instrukcji obsługi oraz traktuje go, jako encyklopedię a zarazem telewizję, która jest powszechnie dostępna. Wasza praca, jako organizacji charytatywnych, często jest obecna w mediach, natomiast Wasi darczyńcy nie zawsze mogą ją śledzić w telewizji. Właśnie z tego powodu posiadanie kanału na You Tube jest niezbędne w obecnej rzeczywistości i tak samo jak Facebook daje Wam więcej możliwości pozyskiwania darczyńców oraz funduszy, a także budowanie wiarygodności Waszej organizacji.
Jeśli chcecie się przekonać o sile You Tube przeczytajcie poniższy artykuł, może zachęci Was do tego fakt, że strona główna YouTube ma 9,42 MILIONA odwiedzin miesięcznie – to więcej widzów niż najlepszy serial w dobrym czasie antenowym.
Co zrobić, aby Wasz kanał na You Tube był popularny?
1. Profil
Pamiętajcie, że profil na You Tube powinien być tak samo spersonalizowany jak Fan Page Waszej organizacji. Powinno znaleźć się tam Wasze logo, zdjęcie i informacje o Was.
2. Zasięg
Budowanie zasięgu na portalu You Tube to zbieranie tzw. subskrybentów. Kanał You Tube należy do grupy Google, zatem wszyscy, którzy logują się do poczty Gmail, jednocześnie logują się na konto You Tube. Oczywiście nie trzeba posiadać konta Gmail, żeby zalogować się do You Tube. Pod każdym oglądanym filmem na You Tube jest ikonka: subskrybuj. Działanie tego mechanizmu jest podobne do działania newslettera. Subskrypcja oznacza wysłanie powiadamiania za pomocą e-maila, w momencie, kiedy administrator kanału umieści nowy film. Oczywiście im więcej subskrybentów tym większy zasięg kanału, co daje większe możliwość pozyskiwania darczyńców m.in. poprzez filmy video z kampanią fundraisingową. Przekłada się to na bezpłatne dotarcie do dużej liczby osób zaangażowanych w Waszą działalność.
3. Treść filmów
Tutaj podobnie jak w przypadku postów na Facebook’u musicie wiedzieć, co interesuje Waszych subskrybentów. Oczywiście będą to głównie informacje dotyczące działalności Waszej organizacji. Warto wrzucać nagrania z wydarzeń, które dzieją się u Was, wśród Waszych podopiecznych, spoty do kampanii – czyli wszystkie te projekty, które są przez Was nagrywane. Pamiętajcie jednak, że również i Wy możecie stać się reżyserami prezentowanych nagrań, co daje Wam ogromne pokłady pomysłów jak zainteresować potencjalnego widza – darczyńcę. Możecie przygotować podziękowanie za wpłatę dla nowo pozyskanych darczyńców, które może przybrać przeróżne formy. Wspaniale jeśli takie podziękowania płyną bezpośrednio od prezesa organizacji lub Waszych podopiecznych. Wyobraźcie sobie pozytywne zaskoczenie darczyńcy, który dostaje tzw. „thank you letter” za wpłatę w postaci filmu, w którym prezes, pracownicy lub sami podopieczni osobiście mu dziękują. Pamiętajcie to jest Wasza bezpłatna telewizja i to od Was zależy, jaką będzie miała oglądalność. Zastanówcie się, co chcieliby obejrzeć Wasi darczyńcy i pokażcie im to!
Jako dyrektorzy ramówki kanału na You Tube musicie pamiętać też o psychologicznych aspektach zaspokajania ciekawości Waszych darczyńców. Jeśli wpłacają Wam pieniądze na schronisko dla zwierząt, nagrajcie filmik i oprowadźcie ich po tym schronisku. Jeśli jesteście organizacją, która opiekuje się opuszczonymi dziećmi i daje im rodziny zastępcze, pokażcie jak mieszkają i żyją dzieci. Pokażcie ludziom co oni chcieliby zobaczyć, co niekoniecznie zawsze pokrywa się z tym co Wy chcecie im pokazać…
4. Częstotliwość
Częstotliwość umieszczania filmów na You Tube zależy od ich treści i długości. Jeśli są to krótkie reportaże (do 5 minut) mogą być zamieszczane nawet codziennie. Jeśli natomiast Wasza organizacja nagrała dłuższy materiał, który wymaga od widza czasu i skupienia to spokojnie wystarczy wrzucać jeden film na dwa tygodnie, czy nawet miesiąc. Na Facebook’u posty powinny być jak najkrótsze, ale zawierające esencję. You Tube daje Wam możliwość przekazania więcej treści, ale pamiętajcie, że materiały dłuższe niż 30 minut nie powinny pojawiać się codziennie, bo odbiorcy ze względu na brak czasu, przestaną oglądać.
5. Jakość
Mówiąc o jakości filmów, bardziej mamy na myśli ciekawy sposób nagrania i interesującą treść, niż jakość techniczną. Internet i You Tube daje nam tą wolność i możliwość, że nie ma znaczenia czy film nagrany jest najnowszą i najlepszą profesjonalną kamerą czy smartphonem. Liczy się jego przekaz i „reżyseria”. Tak więc pamiętajcie koszt You Tube to jedynie Wasz czas, zaangażowanie i kreatywność, natomiast zwiększająca się liczba oglądających Wasz kanał osób jest bezcenna.
6. Konkurs
You Tube daje tak samo dużo możliwości zorganizowania konkursów jak Facebook. Jest tu ogromne pole do popisu dla organizacji zajmujących się zwierzętami. Jeśli pod wpływem kampanii udało Wam się oddać do nowych domów wiele psów i kotów, poproście nowych właścicieli, aby nagrali film z pierwszą nauczoną komendą lub odkrytą niezwykłą zdolnością pupila, a następnie przesłali je do Was. Wszystkie filmy umieścicie na Waszym kanale, a następnie wybierzecie ten, który wygra (zgodnie z ustalonymi zasadami). Uwierzcie mi, że każdemu darczyńcy „serce rośnie”, jeśli widzi, że Wasze działania jako organizacji mają sens i przekładają się na konkretne wyniki. Każdy film będzie bardziej oddziaływał na emocje niż zdjęcie.
7. Raporty
Najlepszym narzędziem mierzącym jakość Waszych materiałów oraz zaangażowanie odbiorców jest You Tube Analitics, bezpłatne narzędzie które da Wam niezbędną informację zwrotną dotyczącą Waszych działań.
Poniżej zamieszczamy przykłady kanałów You Tube’owych znanych międzynarodowych organizacji. Porównujemy Polskę i kraje Europy Zachodniej.
8. Kampanie na You Tube
Wiele organizacji tworzy na kanale You Tube kampanie, których celem jest ilość wyświetleń oraz ilość udostępnień. (por. z kampanią Charity: Water w punkcie e). Użytkownicy widzą jaki cel/ cele postawiła sobie organizacja i chcą jej pomóc w osiągnięciu go. W ten sposób wysyłają film swoim przyjaciołom i znajomym, udostępniają go w mediach społecznościowych, zwiększając w szybkim tempie zasięg akcji. Świetnie sprawdza się to w przypadku reklam fundraisingowych, ale także kampanii społecznych.
Kanał na You Tube Charity Water
Drodzy fundraiserzy, chciałabym abyście po przeczytaniu obu blogów dotyczących dwóch największych portali społecznościowych: Facebook’a i You Tube, przekonali się, że posiadanie i prowadzenie ich to ciężka, ale zarazem kreatywna praca, która może się niezwykle istotnie przełożyć nie tylko na wizerunek, ale i przychody w organizacji. Na fan page i kanał na You Tube wchodzą Ci, którzy naprawdę interesują się Waszą działalnością i podopiecznymi. Nie dawajcie im więc suchych faktów, ale pokażcie „ludzką twarz”, zaprezentowaną w bezpośredni, interesujący i kreatywny sposób.