Chcesz zebrać więcej pieniędzy z kampanii fundraisingowej. Przeczytaj to!
08 wrz

Chcesz zebrać więcej pieniędzy z kampanii fundraisingowej. Przeczytaj to!

Od kiedy mamy internet kampanie fundraisingowe stały się łatwiejsze do przeprowadzenia, ogólnodostępne dla każdego oraz dużo tańsze. Dziś praktycznie każdy człowiek może taką kampanie przeprowadzić sam.

Obserwując sukces portali crowdfundingowych wiemy, że można zebrać miliony złotych przez internet w ciągu kilku tygodni, czasami nawet dni. Bo najważniejszym czynnikiem sukcesu finansowego jest to, na co zbieramy. Jeśli jest to dramatyczna historia choroby dziecka lub młodej osoby, to wtedy zbiórka właściwie toczy się sama – niesiona na fali ludzkich serc, które współczują i chcą pomóc. Problem zaczyna się wtedy, gdy nasz cel fundraisingowy nie jest pilny, dramatyczny, nie wyciska łez, nie dławi w gardle, a my nie mamy wokół siebie zbudowanej społeczności. A przecież takich organizacji pozarządowych w Polsce i tego typu akcji też są tysiące. Poczynając do grup defaworyzowanych, jak bezdomni, osoby uzależnione, więźniowie, rodziny patologiczne, po akcje związane z kulturą, muzyką, hobby, historią. Przy zbiórkach pieniędzy na tego typu cele już nie wystarczy wrzucić zdjęcia chorej osoby na łóżku szpitalnym i napisać, że trzeba zebrać 1 milion złotych, aby dziecko mogło pojechać na operacje ratującą życie. Cała reszta organizacji charytatywnych, które nie pomagają chorym dzieciom, musi włożyć w swoje zbiórki dużo więcej wysiłku, czasu, pieniędzy oraz rzetelnej wiedzy o Fundraisingu. I dla nich właśnie przedstawiam kilka danych statystycznych, które pozwolą Wam przeprowadzić skuteczniejsze kampanie fundraisingowe w internecie:

  1. 57% darczyńców ogląda video, zanim wpłaci darowiznę on-line (źródło: Co.Exist)

A czy Wy do każdej akcji fundraisingowej nagrywacie video? Jeśli nie, to najwyższy czas to wdrożyć. Przygotujcie film video, który przedstawia historię beneficjenta, problem, który chcecie rozwiązać, sytuację, w której obecnie znajduje się organizacja. To nie musi być nic bardzo kreatywnego, profesjonalnego, ani odkrywczego, ale ważne aby było autentyczne, prawdziwe, poruszające. Dziś ludzie najbardziej lubią oglądać filmy i od tego zaczną na Waszej stronie www. Druga kwestia to jak długi ma być ten film i co musi się w nim znaleźć. Filmy fundraisingowe rządzą się swoimi prawami i ustalenie sekwencji scen oraz tekstu są kluczowe dla wyniku kampanii. Jeśli oddacie przygotowanie filmu przypadkowemu studio produkcyjnemu, to z pewnością zmontuje coś, co zazwyczaj wykonuje na zlecenie klientów biznesowych i to nie zadziała w fundraisingu. Mając świadomość, że prawie 60% ludzi obejrzy Wasz film, warto zainwestować w dobre video.

  1. Nasz mózg przetwarza obraz ok. 60 000 szybciej, niż teksty (źródło: thenextweb.com)

To dlatego zawsze dobrze się zastanów i z uwagą wybierz to jedno zdjęcie do kampanii, czyli tak zwany Key Visual kampanii. Większość tekstów opisujących kampanię od razu postaraj się skrócić do niezbędnego minimum. Zacznij używać na stronie www oraz landing pagu fundraisingowym ikonografik, aby w ten sposób przedstawić najważniejsze informacje. O ile to możliwe produkt fundraisingowy też przedstaw w formie wizualnej, a nie jako opis. Przejrzyj swoje emailingi – czy nie za długie są w nich teksty? ile zawierają zdjęć, buttonów graficznych czy innych interaktywnych elementów graficznych? Masz tylko kilka sekund, aby zaangażować odbiorcę, przykuć jego uwagę i wzbudzić w nim uczucia. Najlepiej zrobisz to poprzez obrazy, czyli video, zdjęcia, grafiki.

  1. 66% użytkowników porzuca stronę www, jeśli ładuje się ona dłużej niż 5-6 sekund (źródło: KissMetric)

Rzeczywistość wygląda tak, że kiedy strona www zostanie „odpalona” i wszystko (no prawie 😉 ) na niej działa, to jesteśmy bardzo szczęśliwi i ogromnie wdzięczni naszemu programiście… Z tego powodu chcemy jak najszybciej zakończyć projekt wdrożenia… Dzieje się tak, bo wdrażanie strony www lub landing paga fundraisingowego to zazwyczaj droga przez mękę. I tu zaczynają się prawdziwe schody, ponieważ okazuje się, że cóż tego, że strona www jest, jeśli większość użytkowników „odbija się” od niej. Jedną z przyczyn tego problemu jest długie ładowanie się strony. I ta kwestia leży głównie po stronie programisty. Wy sami nic nie możecie z tym zrobić, a tracicie użytkowników, a więc tracicie darczyńców. Jest mało wpłat on-line, bo ludziom nie chce się czekać, aż strona się “załaduje”! Dlatego tak ważne są testy po wdrożeniu strony i te testy nie powinny dotyczyć tylko zgodności z projektem, responsywności na różnych urządzeniach, czy poprawności połączenia z system płatności oraz systemem emailingowym. Trzeba także przetestować szybkość ładowania się strony. Możesz sprawdzić to na swojej stronie www bezpłatnym narzędziem google tutaj: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Na koniec chciałabym Was zachęcić do zapisania się na mój newsletter, w którym przesyłam  informacje o tym, jak prowadzić skuteczniej fundraising.

Ponadto zachęcam do zakupu mojego Kursu Masterclass on-line: Jak pozyskać sponsora, o którym możecie więcej poczytać tutaj>

O Autorze

Martyna Mazela
Konsultant i trener fundraisingu. Specjalistka w dziedzinie fundraisingu i marketingu dla NGO. Od ponad 15 lat związana z branżą marketingu oraz fundraisingu. Doświadczenia w fundraisingu zdobywała pracując przez 6 lat jako Fundraising Manager, a następnie Dyrektor Fundraisingu i Marketingu w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Pozyskała miliony złotych oraz dziesiątki tysięcy darczyńców indywidualnych i setki firm do współpracy. Obecnie prowadzi konsultacje z fundraisingu, pisze strategie fundraisingowe i biznes plany fundraisingowe oraz realizuje kampanie fundraisingowe dla wielu polskich organizacji pozarządowych. Więcej na martynazak.com

Napisz komentarz