Czy charytatywny musi oznaczać zrobiony “za darmo”?
13 Maj

Czy charytatywny musi oznaczać zrobiony “za darmo”?

Dziś chciałabym się z Wami podzielić filmem“The way we thing about charity is dead wrong”, który obejrzałam kilka miesięcy temu na TED. Przemówie

nie Dana Pallotty bardzo mocno zapadło mi w pamięć, ponieważ jest odważne i w nowoczesny sposób mówi o podejściu do działań organizacji non-profit. Dan Pallotta nazy

wa to podejście innowacją! Poglądy Dana w pełni podzielam, choć jestem przekonana, że wiele osób uzna je za niezgodne z ideą działań trzeciego sektora.

Całą prezentację Dana Pallotty można obejrzeć tutaj>

Jeśli ktoś z Was nie włada biegle angielskim to można włączyć napisy. TED udostępnia też transkrypcję tego filmu po polsku: Transkrypcja

Dan stawia w swoim wystąpieniu ważne pytanie, na które każdy z nas w duchu zna odpowiedź: “Dlaczego organizacje, które walczą z rakiem piersi nie zbliżyły się do znalezienia leku, a organizacje na rzecz osób bezdomnych nie potrafią zlikwidować problemu bezdomności w żadnym większym mieście? Dlaczego ubóstwo od 40 lat dotyka aż 12% populacji USA?” Problemem jest oczywiście brak funduszy! Ale skąd bierze się ten problem? Dlaczego firmy mogą zarabiać krocie, a organizacje non-profit, które działają na tym samym rynku, czasem drzwi w drzwi, wciąż borykają się z brakiem pieniędzy?

Wg Dana “skala problemów społecznych jest tak duża, że organizacje są wobec nich zbyt malutkie, a przez nasz system wartości i przekonań malutkie pozostają. Mamy dwa kodeksy zasad: jeden dla sektora non-profit, drugi dla reszty gospodarczego świata.” I dalej zacyduję Wam wypowiedź, która najlepiej zapamiętałam z całej prezentacji. Porównanie jest dość szokujące, ale z pewnością daje do myślenia:

doradztwo nieskutecznie

“W sektorze nastawionym na zysk, im większa wartość wytworzona, tym większy zarobek. Ale nie podoba nam się, kiedy organizacje non-profit wykorzystują pieniądze, żeby zachęcić do wytwarzania więcej w sektorze gospodarki społecznej. Instynktownie reagujemy źle na pomysł, że ktoś dużo zarobi pomagając innym. Ciekawe, że nie reagujemy tak na myśl o zarabianiu masy pieniędzy bez pomagania innym. Chcecie zarobić 50 milionów dolarów sprzedając brutalne gry wideo dzieciakom, proszę bardzo. Znajdziecie się na okładce czasopisma Wired. Chcecie zarobić pół miliona dolarów, próbując wyleczyć dzieciaki z malarii, i wszyscy uznają was za pasożyta!”

Zachęcam Was do obejrzenia całego filmu. Jestem bardzo ciekawa Waszej opinii na temat tej prezentacji. Czy zgadzacie sie z Danem jak jak, czy może jesteście oburzeni takim podejściem do tematu wydawania pieniędzy w sektorze non-profit. Czy organizacje charytatywne powinny działać jak firmy?

O Autorze

Martyna Żak
Konsultant i trener fundraisingu. Specjalistka w dziedzinie fundraisingu i marketingu dla NGO. Od ponad 15 lat związana z branżą marketingu oraz fundraisingu. Doświadczenia w fundraisingu zdobywała pracując przez 6 lat jako Fundraising Manager a następnie Dyrektor Fundraisingu i Marketingu w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Pozyskała miliony złotych oraz dziesiątki tysięcy darczyńców dla stowarzyszenia. Obecnie prowadzi konsultacje i kampanie fundraisingowe dla wielu polskich organizacji pozarządowych. Więcej na martynazak.pl