Jak daleko mogą posunąć się organizacje dobroczynne?

Święta i podsumowania roku to ten magiczny czas kiedy każdy może pozwolić sobie na więcej.  Jest to moment refleksji i wybaczania. Okres bożonarodzeniowy sprawia, że wszelkie rodzinne konflikty i zwady nie powinny mieć znaczenia.

Jednocześnie ta magia powoduje, że ten jeden raz w roku każdy chciałby, aby na świecie zapanowała sprawiedliwość. Wiele organizacji charytatywnych często korzysta z hojności darczyńców właśnie w tym okresie. Jest to najlepszy moment na przeprowadzenie świątecznych kampanii fundraisingowych, które pozwolą pozyskać fundusze na podpiecznych. Jako darczyńcy jesteśmy bombardowani wzruszającymi komunikatami, które dają nam do zrozumienia, że trzeba się podzielić tym co mamy: kupić prezent nie tylko swojemu dziecku, zapewnić kolację wigilijną nie tylko własnej rodzinie.

Jedna z brytyjskich organizacji pozarządowych, która ma sprawiedliwość w swojej nazwie,  podjęła odważny krok i stworzyła kampanię społeczną skierowaną do znanej aktorki.

Organizacja broniąca praw ojców Fathers4Justice, czyli w bezpośrednim tłumaczeniu z angielskiego: ojcowie dla sprawiedliwości, zwróciła się ze swoją kampanią bezpośrednio do gwiazdy filmu  – Kate Winslet. Zdjęcie aktorki trafiło na plakat wraz z komunikatem „Kate, każde dziecko zasługuje na ojca w święta”. Działacze zwrócili się do aktorki, która sama wychowuje trójkę dzieci. Nawiązali oni do wywiadu, w którym Kate przekonuje, że jej dzieci dobrze znoszą rozstanie i nie potrzebują kontaktu z ojcami (każde dziecko ma innego ojca). W wywiadzie dla magazynu Vogue, Winslet  dała do zrozumienia, że nie dzieli się opieką nad dziećmi z byłymi mężami: „Moje dzieci nie jeżdżą w tę i z powrotem; żadnego dzielenia czasu 50/50 między mamami i tatami, moje dzieci żyją ze mną i to jest to”.

Na plakacie pojawia się riposta Fathers4Justice „ Nie zgadzamy się. W tym roku prawie 4 miliony dzieci obudzi się w Boże Narodzenie bez ojca, często w wyniku przestarzałych i stereotypowychpoglądów, które każą traktować rzesze pierwszej klasy ojców, jako rodziców drugiej kategorii. Mamy nadzieję, że Kate i jej syn nigdy nie doświadczą głębokiego bólu i straty po rozłące z tymi, których kochają. To właśnie czują miliony ojców i dzieci nie tylko podczas Bożego Narodzenia, ale i przez cały rok”.

kate

Podobno tuż przed publikacją plakatu, z twórcami kontaktował się były mąż aktorki, atakując organizację pozarządową za niesprawiedliwą opinię dotyczącą jego oraz jego rodziny.  Sprawiedliwość, którą chcieli wywalczyć dla ojców działacze z Fathers4Justice mogła się odwrócić przeciwko nim, za niesprawiedliwe osądzanie wypowiedzi aktorki i ocenę jej życia rodzinnego.

Jak widać gwiazdy nie zawsze przedstawiane są w mediach jako osoby związane z dobroczynnością. Ich wizerunek nie jest wykorzystywany wyłącznie do kampanii fundraisingowych, ale czasem muszą zmagać się z krytyką i atakami ze strony organizacji charytatywnych. Pytanie jednak czy zawsze sprawiedliwie? Czy organizacje mają prawo osądzać życie innych po jednym wywiadzie, jeśli nie wiedzą jak wygląda ono na codzień? A może w końcu ktoś miał odwagę powiedzieć prawdę, nawet za cenę narażenia się na krytykę?

doradztwo zaczac fundraising

Jaki Waszym zdaniem jest prawdziwy cel tej kampanii?

  1. Zwrócenie uwagi na problem, który dotyka wszystkich bez względu na status społeczny
  2. Wykorzystanie wizerunku gwiazdy w celu zdobycie dużego rozgłosu, którym organizacja sama chwali się na swoim Fan Page’u
  3. Zebranie większej ilości funduszy na działalność organizacji

Poniżej profil Facebook’owy Fathers4Justice

fbwinslet fbwinslet2

Martyna Mazela