04 Kwi

Jak napisać plan marketingowy dla mediów społecznościowych?

plan marketingowy dla mediów spolecznosciowych

Czy Twoja organizacja ma Fanpage? Statystyki mówią, że ponad 80% organizacji pozarządowych ma swój fanpage na Facebooku. I wcale mnie to nie dziwi – założenie takiej strony jest bezpłatne, bardzo proste i trwa 5 minut. Każdy może ją mieć. Pytanie tylko: co dalej? Bo te same statystyki mówią, że mniej niż 25% badanych organizacji ma jakiś plan marketingowy na wykorzystanie swojego fanpaga na Facebooku. Mieć fanpage tylko po to, żeby był? Owszem, można wrzucać na niego treści związane z organizacją, tylko … jaki mamy w tym cel – przecież zarządzanie Facebookiem to poświęcony czas, a czas to pieniądz. Dlatego warto stworzyć sobie plan marketingowy dla mediów społecznościowych i skrupulatnie go realizować.

Od czego zacząć? Najlepiej skorzystać z gotowych przepisów na sukces. Charlene Li i Josh Bernoff  w książce pt. Groundswell, Expanded and Revised Edition: Winning in a World Transformed by Social Technologies, przedstawiają autorską metodę tworzenia planów w social media o nazwie THE POST. Nazwa pochodzi od skrótu People, Objectives, Strategy, Technology – 4 najważniejszych elementów Twojego planu marketingowego dla mediów społecznościowych.

People, czyli Ludzie

Zawsze zaczynaj od ludzi – oni są kluczem do wszystkiego co chcesz osiągnąć w fundraisingu. Skup się na zrozumieniu swoich odbiorców: kim są, co lubią, co udostępniają, jakie historie ich angażują, dlaczego tak się dzieje? Opisz dokładnie „swoich ludzi”. Za każdym razem, kiedy wrzucasz coś na fanpage odpowiedz sobie na pytanie, co w tym poście jest ciekawego dla „moich Ludzi”.

Objectives, czyli cele

Wyznaczenie celów dla działań na Facebooku wcale nie jest proste, ale bez tego nie warto zaczynać. Przecież Facebook zabiera mnóstwo czasu i to nie tylko w godzinach pracy – fani są aktywni 24h dobę, więc Ty też musisz być. Po co to robisz? Co chcesz osiągnąć w ciągu 2 miesięcy, a co w ciągu roku? Jak zmierzysz sukces? Wyznaczaj cele SMART – mierzalne i z datami. Np. przyrost fanów o 20% w ciągu 2 miesięcy. 100% więcej konwersji na Landing Page z Facebooka do końca miesiąca. Zwiększenie zasięgu do 30 000 użytkowników przez 3 tygodnie itd.

Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dołącz do 3000+ fundraiserów, którzy otrzymują darmowe e-booki oraz zniżki na nasze szkolenia!

Strategy, czyli strategia

Spisana strategia odpowiada na pytanie jak osiągnąć wyznaczone cele (patrz punkt Cele) angażując do tego „naszych Ludzi” (patrz punkt Ludzie).  Dobra strategia koncentruje się na wymianie wartości między Twoją organizacją, a Twoimi Ludźmi.  Co planujesz dać im w zamian za ich adres e-mailowy, darowiznę, poświęcony czas, udostępnienie Twojego posta? Spisz te wartości.

Niezależnie od tego, czy jest to udostępnienie posta czy comiesięczna wpłata po 50zł, napisz dokładnie, co zamierzasz zaoferować każdemu sojusznikowi, ambasadorowi, darczyńcy, aby zachęcić ich to tego, by pomogli Ci w realizacji celu.  Co ma być dla nich największą wartością? Jeśli Ty nie będziesz tego wiedział zanim zaczniesz działania, to oni tym bardziej.

Technology,  czyli technologia

W gąszczu aplikacji, portali i nowych technologii trudno się połapać. Produkuje się tego tyle, że nie jesteśmy w stanie nadążyć za nowościami i korzystać ze wszystkich. Brand24, Sotrender, Google Analytics, MUSE, Salesmanago, GetALL, Freshmail, Mention, Asana, Postplanner, ActionSprout, PicJumbo … Czy mam wymieniać dalej? to wszystko narzędzia, które mają ułatwiać nam życie i sprawiać, że nasze działania będą bardziej efektywne. Zrób przegląd rynku i wybierz tylko te, z których zamierzać korzystać. Następnie naucz się ich – to może potrwać nawet kilka tygodni. Następnie ustal jaką taktykę wykorzystasz do realizacji celów kampanii? Może #dobrowraca na Twitterze?

Brakuje Ci wiedzy z fundraisingu, aby pozyskiwać więcej funduszy. Zapisz się na szkolenie>>>

O Autorze

Martyna Żak
Konsultant i trener fundraisingu. Specjalistka w dziedzinie fundraisingu i marketingu dla NGO. Od ponad 15 lat związana z branżą marketingu oraz fundraisingu. Doświadczenia w fundraisingu zdobywała pracując przez 6 lat jako Fundraising Manager a następnie Dyrektor Fundraisingu i Marketingu w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Pozyskała miliony złotych oraz dziesiątki tysięcy darczyńców dla stowarzyszenia. Obecnie prowadzi konsultacje i kampanie fundraisingowe dla wielu polskich organizacji pozarządowych.