Smutek i wzruszenie kontra uśmiech i radość – czyli jak kampanie charytatywne oddziałują na emocje.
28 Sie

Smutek i wzruszenie kontra uśmiech i radość – czyli jak kampanie charytatywne oddziałują na emocje.

Pewnie każdy z Was spotkał się kiedyś z tezą, że 90% decyzji podejmowanych  jest pod wpływem emocji, a jedynie 10% stanowią te racjonalne i przemyślane. Warto wziąć te dane pod uwagę planując każdą kampanię reklamową. Wiedząc jak ważne jest wpływanie na emocje odbiorców, warto się zastanowić jaki kierunek chcecie im nadać. Macie oczywiście dwie drogi: możecie skonstruować komunikat, który będzie dotyczył sfery emocji pozytywnych takich jak radość, szczęście, uśmiech lub też negatywnych jak współczucie czy smutek. Każdy problem można przedstawić więc na 2 sposoby.

 Z wielu psychologicznych badań nad emocjami wynika, że obrazy czy wydarzenia wywołujące w nas emocje negatywne (np. smutek, współczucie, lęk) lepiej zapadają w pamięć. Przedstawiamy Wam dziś pięć kampanii na rzecz adopcji bezdomnych zwierząt. Trzy z nich odwołują się do emocji pozytywnych, a dwie do negatywnych. Obejrzycie wszystkie pięć  reklam i napiszcie czy zgadzacie się z wynikami badań psychologicznych, które mówią, że negatywne emocje lepiej zapadają w pamięć? Którą reklamę najlepiej zapamiętaliście? Czy wg. Was była ona jednocześnie najbardziej przekonująca? Czy silne oddziaływanie na emocje zawsze idzie w parze ze skutecznością reklamy?

doradztwo nieskutecznie

1. „Niewidzialny właściciel” – meksykańska kampania. Naszym zdaniem wzbudza pozytywne emocje. Jej celem było niskobudżetowe rozpowszechnienie informacji o możliwości adopcji. Pomysł kreatywny, ponieważ psy zwracały uwagę przechodniów, którzy chętnie czytali ulotkę. Jaki jest Wasz odbiór? Czy te psy wyglądają jakby szukały właściciela czy może po prostu dzielnie spełniają misję rozdystrybuowania ulotek?

2. „Psy, które marzą” – Kampania prosto z Tajlandii, która dotyka emocji negatywnych, jak współczucie i smutek spowodowane losem psim. Pomysł: zwerbalizowanie psich marzeń w postaci baloników. Jakie jest Wasze odczucie? Macie ochotę adoptować psa?

3. „Ze zwierzakiem jest więcej zabawy” – malezyjska kampania, której celem jest przekonać odbiorców, że z adoptowanym zwierzęciem jest więcej zabawy niż z lalkami czy samochodzikami. Kampania ma zdecydowanie pozytywny wydźwięk. Brak w niej natomiast prawdziwego zwierzęcia. Jak ją odbieracie, przekonuje Was do adopcji?

zabawka copy

4. „Przyjaciół się nie wyrzuca” – łódzka kampania zorganizowana przez Fundację Niechciane i Zapomniane i MPO. Odwołuje się do smutku i współczucia wobec porzuconych zwierząt.

MPO copy

5. „Znajdź przyjaciela, który naprawdę Cię zna” – kampania, która pokazuje jak dobrze znają nas nasze czworonogi, ile o nas wiedzą. Twórcy kampanii w żartobliwy sposób przekonują, że warto mieć takiego przyjaciela.

O Autorze

Martyna Mazela
Konsultant i trener fundraisingu. Specjalistka w dziedzinie fundraisingu i marketingu dla NGO. Od ponad 15 lat związana z branżą marketingu oraz fundraisingu. Doświadczenia w fundraisingu zdobywała pracując przez 6 lat jako Fundraising Manager, a następnie Dyrektor Fundraisingu i Marketingu w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Pozyskała miliony złotych oraz dziesiątki tysięcy darczyńców indywidualnych i setki firm do współpracy. Obecnie prowadzi konsultacje z fundraisingu, pisze strategie fundraisingowe i biznes plany fundraisingowe oraz realizuje kampanie fundraisingowe dla wielu polskich organizacji pozarządowych. Więcej na martynazak.com

Napisz komentarz