Zaufanie opinii publicznej do organizacji charytatywnych
20 Sty

Zaufanie opinii publicznej do organizacji charytatywnych

Mamy za sobą największą w Polsce zbiórkę publiczną organizowaną przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. W tym roku padł kolejny rekord i WOŚP zebrało 35 milionów złotych. Fundusze zostaną przeznaczone na sprzęt medyczny dla dzieci i seniorów.Mimo ogromnych sum przeznaczanych od lat na ratowanie życia i zdrowia najmłodszych, mimo wielkiej renomy, jaką cieszy się Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i Jurek Owsiak, zawsze znajdą się przeciwnicy, którzy próbują zobiektywizować lub oczernić działania tej fundacji.

Dzień po 22 finale odbyła się konferencja prasowa, podczas której, jak pisali dziennikarze, Jurkowi Owsiakowi puściły nerwy. Sami oceńcie:

http://wiadomosci.onet.pl/kraj/owsiak-wyprowadzony-z-rownowagi-ludzie-zwariowaliscie-oszaleliscie/we8vx

W działalności różnych organizacji charytatywnych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zdarzały się osoby, które dzięki pracy w fundacji zarabiały na własne dostatnie życie, a na pomoc podopiecznym przeznaczały jedynie mały procent. Organizowane przez nie kampanie fundraisingowe nie były uczciwie rozliczane, a pieniądze lądowały w kieszeni prezesa. Zawsze niestety dzieje się tak, że jedna negatywna opinia o jednej organizacji odbija się szerokim echem w mediach w całej Polsce i rzutuje na cały trzeci sektor. Może to powodować spadek zaufania do wszystkich organizacji pozarządowych.

newsletter

Przypomina mi się stara zasada sprzedażowa:

1 niezadowolony klient podzieli się opinią z 50 osobami, podczas kiedy 1 zadowolony klient podzieli się z 5 osobami.

Ta proporcja pokazuje, że powiedzenie: „Nieważne jak o nas mówią, byle mówili” zdecydowanie nie sprawdza się na polu organizacji charytatywnych.

Chciałam Was zatem zapytać jak odbieracie ten fragment konferencji prasowej z udziałem Jurka Owsiaka? Czy faktycznie puściły mu nerwy, czy Waszym zdaniem pytania zadawane przez dziennikarzy w tej sytuacji, tuż po sukcesie finału były nie na miejscu? Czy opinia publiczna musi być na tyle restrykcyjna, żeby nie umieć docenić działań pozytywnych, tylko zawsze doszukiwać się negatywów? Czy też każdy, nawet jak uznana organizacja jak WOŚP, powinien ze spokojem przyjmować pytania o rozlicznie swoich przychodów, ponieważ obraca publicznymi pieniędzmi?

Czekamy na komentarze!

O Autorze

Martyna Mazela
Konsultant i trener fundraisingu. Specjalistka w dziedzinie fundraisingu i marketingu dla NGO. Od ponad 15 lat związana z branżą marketingu oraz fundraisingu. Doświadczenia w fundraisingu zdobywała pracując przez 6 lat jako Fundraising Manager, a następnie Dyrektor Fundraisingu i Marketingu w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Pozyskała miliony złotych oraz dziesiątki tysięcy darczyńców indywidualnych i setki firm do współpracy. Obecnie prowadzi konsultacje z fundraisingu, pisze strategie fundraisingowe i biznes plany fundraisingowe oraz realizuje kampanie fundraisingowe dla wielu polskich organizacji pozarządowych. Więcej na martynazak.com

Napisz komentarz