Trendy w marketingu społecznie zaangażowanym

Marketing społecznie zaangażowany (cause related marketing) to świetna okazja na zwiększenie przychodów nie tylko dla firm, ale także dla organizacji pozarządowych. Wasza organizacja może pozyskać duże fundusze, właśnie dzięki umiejętnemu zastosowaniu programów cause related marketingu we współpracy z firmami. Poznajcie trendy w marketingu społecznie zaangażowanym i dowiedzcie się dlaczego warto zbierać fundusze w ten sposób.

Według Forum Odpowiedzialnego Biznesu, marketing społecznie zaangażowany (cause related marketing – CRM) to połączenie celów ekonomicznych przedsiębiorstwa z celami społecznymi w ramach danego przedsięwzięcia. Dzięki CRM firmy poprawiają swój wizerunek, zaś organizacje non-profit otrzymują możliwość zebrania funduszy. Przykładowym mechanizmem CRM jest darowizna poprzez zakup – rezultatem zakupu danego produktu czy usługi jest przekazanie określonej kwoty na  cel społeczny.

Trend #1: Rośnie znaczenie CRM

Czy wiecie, że konsumenci lubią marki zaangażowane społecznie? Według raportu Cone Communications[1], aż 81% konsumentów z całego świata uznało, że firmy powinny być odpowiedzialne społecznie. Blisko 93% respondentów przyznało, że chętnie kupiliby produkty firmy, która udziela się charytatywnie lub takie produkty, których zakup przyczynia się do pomocy innym. W przypadku dwóch marek, oferujących produkty w zbliżonej cenie i podobnej jakości, 91% klientów wybierze markę, która wspiera cele społeczne. Co więcej, konsumenci przyznają, że chętnie zakupią produkt, który jest przyjazny środowisku (92% ankietowanych). Nie są to wcale puste deklaracje – 67% respondentów zdecydowało się już na zakup takich produktów w ostatnich latach. Badania jasno pokazują, że konsumenci chcą, by firmy prowadziły biznes odpowiedzialnie oraz by angażowały się w działalność społeczną, bądź charytatywną. Sam CSR tutaj nie wystarczy, rola marketingu społecznie zaangażowanego będzie rosnąć – a to doskonała okazja dla organizacji non-profit.

korpo

Trend #2: CRM zastępuje filantropię

W dobie kryzysu gospodarczego i kiepskiej kondycji gospodarki, firmy nie mogą sobie pozwolić po prostu na „rozdawanie pieniędzy”. Dla biznesu pomoc charytatywna musi być inwestycją, z realną stopą zwrotu. Dzięki marketingowi społecznie zaangażowanemu, firmy mogą wspierać fundacje i stowarzyszenia, czerpiąc z tego określony zysk. Czy organizacje pozarządowe powinny się zatem przygotować na koniec ery filantropii i zacząć czerpać korzyści z CRM? Wygląda na to, że tak… Na szkoleniu „Jak zdobyć nowych sponsorów dla NGO” powiemy Wam jak czerpać zyski dla organizacji non-profit z marketingu społecznie zaangażowanego.

Trend #3: Rozwijają się dobre praktyki i standardy CRM

Organizacje non-profit często obawiają się marketingu społecznie zaangażowanego m.in. ze względu na brak transparentności. To błąd! CRM cały czas się rozwija, a wraz z nim powstaje kodeks dobrych praktyk i standardów. Jedną z najważniejszych zasad w marketingu społecznie zaangażowanym jest przejrzystość informacji. Konsumenci powinni wiedzieć, jakiej organizacji pomagają oraz jakie dokładnie fundusze organizacja otrzyma w sumie oraz dzięki każdorazowemu zakupowi danego produktu.

 


[1] 2013 Cone Communications/Echo Global CSR Study: http://www.conecomm.com/stuff/contentmgr/files/0/fdf8ac4a95f78de426c2cb117656b846/files/2013_cone_communicationsecho_global_csr_study.pdf (dostęp 22.04.2015).

 

Na podstawie: http://nonprofit.about.com/

Martyna Mazela