Subiektywny przewodnik po najlepszych stronach www, które wspierają fundraising

Jak z pewnością zauważyliście ostatnio fundraising internetowy zajmuje sporo miejsca w mojej głowie oraz na moim blogu. Często wrzucam na ten temat posty na fanpage Instytutu Fundraisingu, a w sierpniu odbyło się nowe szkolenie Fundraising w internecie cz. I (już niebawem część II).

Podczas zbiórek pieniędzy w internecie mocno skupiamy się nad budową strony lądowania [tzw. landing page ] oraz tworzeniu kampanii, która doprowadzi ruch na tę podstronę. Ale to co ostatnio obserwuje przeglądając internet, to problemy jakie mają NGOs ze swoimi głównymi stronami www. Mimo tego, że internet hula w Polsce od co najmniej 16 lat, strony www wielu polskich organizacji pozarządowych są bardzo słabe, przestarzałe, nieaktualne, a czasami wręcz tragicznie stare. Nie piszę tego po to, żeby się na NGOsach teraz wyżywać, tylko zwrócić uwagę na fakt, że strona www jest niezwykle ważnym elementem w procesie pozyskiwania funduszy od darczyńców i sponsorów.  I nigdy nie jest elementem obojętnym – bo albo pomaga w fundraisingu, albo przeszkadza. I kropka.

Zastanawiam się dlaczego tak małą wagę przykłada się do budowy dobrych stron www w NGOsach? Czy prezesi uważają , że nie jest to potrzebne? Czy uważają, ze strony są dla zarządu i pracowników organizacji, a nie dla setek tysięcy internautów, którzy je odwiedzają. Jedno wiem na pewno – nie chodzi w tym wypadku o brak pieniędzy, bo zrobienie złej strony kosztuje tyle samo co zrobienie dobrej. Natomiast nową, przyzwoitą stronę www na gotowym szablonie, można postawić już od 1500zł. Inwestycja raz na kilka lat. Piszę inwestycja, a nie koszt, bo te pieniądze się zwrócą.

Raczej skłaniam się ku tezie, że brakuje w NGOsach wiedzy z zakresu marketingu internetowego, bo nawet jeśli robimy stronę www z jakąś interaktywną agencją, to agencja zrobi nam wszystko co chcemy, ale to my musimy wiedzieć co chcemy i po co to chcemy oraz jaką rolę ma spełniać. Web developer nie doradzi nam jakie elementy layoutu zastosować i jakie wtyczki na stronę www wdrożyć, żeby wspierać fundraising, angażować użytkowników, budować bazy sympatyków i zbierać fundusze on-line. No dobra ponarzekałam, a teraz będzie już konstruktywnie.

Co zrobić jeśli wiemy, że nasza strona www jest słaba, nie konwertuje, nie przynosi pieniędzy, ale nie wiemy jaka powinna być, aby te wszystkie cele spełniała? Najprostszym sposobem jest zatrudnienie ludzi, którzy się na tym znają (Instytut Fundraisingu chętnie pomoże!). Gorzej jak się nie znamy i nie mamy pieniędzy, aby zatrudnić specjalistów. Wtedy zawsze doradzam wzorowanie się na najlepszych – a to jest bezpłatne!

Poniżej przedstawiam moją subiektywną listę top 5 stron www, które wspierają fundraising w NGO. Dziś na tapetę biorę strony główne. I oto mamy 5 pięć bardzo znanych NGOs:

Nr 1.  Pencils of Promise – video jest przyszłością internetu.  Szacuje się, że do 2019 roku ponad 80% ruchu w Internecie będzie stanowić video. Pencil of Promis już tam jest. Zobaczcie jak wygląda ich strona główna https://pencilsofpromise.org/

pencilofpromise

Nr 2.  Charity Water – to niesamowicie odważne posunięcie ze strony Charity Water – w czasie trwania kampanii fundraisingowej, wchodząc na stronę główną www, jesteśmy od razu przekierowywani do landing page kampanii fundraisingowej.  Tak się wspiera fundraising w organizacji! Widać, że mają jasno określone priorytety. Na marginesie dodam, że ich przychody w 2011 wyniosły 28 MLN dolarów i utrzymują się z fundraisingu.  Sprawdźcie sami https://www.charitywater.org

charitywater

Nr 3. Acumen – nowoczesna, prosta, czytelna i wywołująca emocje, dzięki świetnie wyselekcjonowanym zdjęciom . Fundraising  wspierany poprzez button Donate [przekaż darowiznę]  w prawym górnym rogu – W tym miejscu zazwyczaj mamy menu główne, a tu fundraising zamiast menu!  http://acumen.org/

acumen

Nr 4. Care – strona  główna Care po mistrzowsku wspiera fundraising i z pewnością przynosi tej organizacji ogromne pieniądze od darczyńców indywidualnych przesyłane on-line . Donate w 3 miejscach nad linią zanurzenia. http://www.care.org/

care

Nr 5. Oxfam – strona Oxfam International jest z tych pięciu najbardziej tradycyjna i …  taka zwyczajna.  Jest po prostu poprawna i funkcjonalna. Zawiera wszystko co powinna mieć strona www organizacji charytatywnej, która chce zbierać pieniądze od darczyńców  [Donate] i angażować ich w swoje działania [take action] https://www.oxfam.org/en

oxfam

Jak podobają Wam się moje typy? Czy były pomocne jako inspiracja do stworzenia Waszej, nowej strony www organizacji?

Oops! We could not locate your form.

Martyna Mazela