Co powinieneś przygotować zanim pójdziesz na spotkanie z firmą?
27 Sty

Co powinieneś przygotować zanim pójdziesz na spotkanie z firmą?

Wiele organizacji pozarządowych rezygnuje z szukania sponsorów po paru nieudanych spotkaniach, stwierdzając, że firmy nie chcą przekazywać pieniędzy. Niestety niewielu pracowników NGO zastanawia się nad przyczynami swojej porażki podczas spotkania z firmą oraz nad tym jak cała sytuacja wygląda z punktu widzenia ludzi biznesu.

Ostatnio spotkałam się ze znajomym, który pracuje w dziale marketingu, w dużej korporacji z branży budowlanej. To właśnie do niego na biurko bardzo często trafiają prośby o wsparcie od różnych organizacji pozarządowych oraz propozycje spotkań. Czy rzeczywiście biznes nie jest w ogóle zainteresowany współpracą z trzecim sektorem? Firma mojego znajomego była zainteresowana … ale tylko do czasu. Po odbyciu kilku spotkań z różnymi organizacjami pozarządowymi, stwierdzili, że nie mogą sobie więcej pozwolić na taką stratę czasu.

Dla korporacji spotkanie z organizacją jest szansą na sprawdzenie czy mają do czynienia z profesjonalnym i wiarygodnym partnerem oraz czy przedstawiona oferta jest ciekawa i korzystna dla firmy. No właśnie, oferta… Okazuje się, że niewiele organizacji zdaje sobie sprawę z tego, że idąc na rozmowę do potencjalnego sponsora, należy przygotować propozycję współpracy. „Większość moich spotkań z NGO sprowadzała się do tego, że to ja musiałem dopytywać się czego dana organizacja potrzebuje oraz co ma do zaproponowania. Na spotkania przychodziły 2-3 osoby, ale ilość nie szła w parze z jakością. Siadali za stołem konferencyjnym i „czekali na nasz ruch”. Często miałem wrażenie, że osoby, z którymi rozmawiałem nie wiedziały właściwie po co konkretnie przyszły na to spotkanie i co chciały osiągnąć” – wspomina mój rozmówca z korporacji budowlanej. Gdy to usłyszałam, przestałam się dziwić dlaczego teraz jego firma tak nieufnie podchodzi do współpracy z trzecim sektorem. W końcu okazało się, że większość tego typu spotkań to po prostu strata czasu i dla firmy i organizacji. A lista grzechów NGO jest jeszcze dłuższa.

Czy wiesz czego oczekuje biznes od Twojej NGO?

Pytanie, na które fundraiserzy powinni sobie odpowiedzieć, brzmi „Czego oczekuje ode mnie potencjalny sponsor?”. Wbrew pozorom odpowiedź jest banalnie prosta – przede wszystkim profesjonalizmu. Żadna firma nie zechce współpracować z organizacją, która nie wzbudza zaufania i nie prezentuje się jak kompetentny partner. Nieodpowiednie przygotowanie do spotkania ze sponsorem albo w ogóle jego brak skutkuje właśnie utratą zaufania do organizacji pozarządowych oraz wpływa negatywnie na wizerunek całego trzeciego sektora. Jak temu zapobiec? Szanując czas swój i sponsora przez odpowiednie przygotowanie do spotkania.

Po pierwsze – przygotuj ciekawą ofertę współpracy. Atrakcyjna wizualnie prezentacja, zawierająca wymierne korzyści dla sponsora, sprawi, że firma zacznie postrzegać twoją organizację, jako profesjonalnego partnera, z którym można rzeczowo porozmawiać. Ciekawie przygotowana oferta to także wyraz szacunku – nawet jeśli coś pójdzie podczas spotkania nie po naszej myśli, to przedstawiciele firmy nie będą mieć poczucia zmarnowanego czasu.

Podczas warsztatów z fundraisingu korporacyjnego, wiele osób dopytuje mnie w jaki sposób nie spalić spotkania i pierwszego kontaktu z potencjalnym sponsorem. Nawet jeśli nie uda nam się nawiązać współpracy, to dzięki dobrze przygotowanej ofercie, firma zapamięta nas jako wiarygodnych partnerów – takie pozytywne wrażenie jest nieocenione podczas kolejnej próby namówienia firmy do pomocy.

Jak napisać ofertę sponsorską?

Na koniec mojego spotkania ze znajomym mogłam mu tylko życzyć rozmów z profesjonalnie przygotowanymi organizacjami, które będą szanować czas jego oraz firmy. Jeśli chcesz, aby Twoja organizacja była postrzegana przez potencjalnych sponsorów jako wiarygodny partner, to skorzystaj z podręcznika Instytutu Fundrasingu, który zawiera dokładne wytyczne odnośnie przygotowania profesjonalnej oferty sponsorskiej. Wraz z podręcznikiem otrzymasz bonus – gotowy szablon do stworzenia takiej oferty. Jeśli nie możesz wziąć udziału w 1 dniowym warsztacie “Jak napisać ofertą sponsorską”, a chcesz nauczyć się przygotowywać atrakcyjne oferty sponsorskie, to ten podręcznik jest świetnym rozwiązaniem.Udział w warsztacie to koszt 490 zł, zaś 30 stronicowy podręcznik wraz z bonusem kosztuje obecnie 89 zł i zawiera wszystkie niezbędne informacje.  Szablon oferty sponsorskiej oraz porady zawarte w publikacji są efektem ponad 10 lat pracy w fundraisingu i setek spotkań z firmami, które odbyłam.

Kup podręcznik w promocyjnej cenie >>>

Więcej artykułów dotyczących współpracy NGO z biznesem:

W firmach jesteśmy rozliczani z efektów, zaś organizacje chcą się skupiać tylko na pomocy – wywiad

Nie mając celu, trudno jest przekonać firmę do współpracy – wywiad z Edytą Marzec odpowiedzialną za kontakty z NGO w jednym z banków

Jak uczyć się fundraisingu?

Atrakcyjna oferta sponsorska

 

O Autorze

Martyna Mazela
Konsultant i trener fundraisingu. Specjalistka w dziedzinie fundraisingu i marketingu dla NGO. Od ponad 15 lat związana z branżą marketingu oraz fundraisingu. Doświadczenia w fundraisingu zdobywała pracując przez 6 lat jako Fundraising Manager, a następnie Dyrektor Fundraisingu i Marketingu w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Pozyskała miliony złotych oraz dziesiątki tysięcy darczyńców indywidualnych i setki firm do współpracy. Obecnie prowadzi konsultacje z fundraisingu, pisze strategie fundraisingowe i biznes plany fundraisingowe oraz realizuje kampanie fundraisingowe dla wielu polskich organizacji pozarządowych. Więcej na martynazak.com

Napisz komentarz