Emocje, rzadki przypadek, historia, a może siła mediów? Co decyduje o sukcesie zbiórki publicznej?
17 październik

Emocje, rzadki przypadek, historia, a może siła mediów? Co decyduje o sukcesie zbiórki publicznej?

Pewnie większość z Was słyszała historię Rafała Zielińskiego cierpiącego na rzadką i ciężką chorobę – stwardnienie zanikowe boczne (SLA). Jedynym ratunkiem dla 31 latka jest eksperymentalna metoda leczenia komórkami macierzystymi wykonywana w Izraelu. Oczywiście kuracja jest bardzo kosztowna.

W pewnym sensie można powiedzieć, że mężczyzna otrzymał wyrok. Choroba została rozpoznana w zeszłym roku, a dziś Rafał nie może już normalnie chodzić. Ta sama choroba zabrała jego ojca w wieku 44 lat, ale ani Rafał, ani jego rodzina i przyjaciele nie poddają się.

W ciągu 2 tygodni chłopak zebrał całą sumę potrzebną na leczenie w Izraelu, czyli ponad 200 tysięcy złotych!

Ta historia wzbudza pewną refleksję: jak to się dzieje, że osobie chorej udaje się w przeciągu  14 dni zebrać wśród zupełnie obcych ludzi sumę, która wielokrotnie przekracza roczny budżet większości polskich organizacji?  Skromny, sympatyczny chłopak osiąga swój dwustutysięczny cel bez większych problemów w 2 tygodnie, a wielu fundraiserów nie jest wstanie zdobyć 10 000zł miesięcznie?

doradztwo nieskutecznie

Wydaje mi się, że jest to świetny przykład historii jednego człowieka, który swoją wolą walki i zdeterminowaniem porusza serca darczyńców. Dla fundraiserów może stać się to motywacją do dzielenia się z darczyńcami historiami Waszych podopiecznych, ponieważ to właśnie one najbardziej poruszają i zachęcają do wpłaty. Poza tym mamy tu bardzo konkretny, wymierny cel zbiórki, który zostaną przeznaczone pieniądze darczyńców oraz realną potrzebę, która ratuje ludzkie życie. Media, które bardzo nagłośniły tę sprawę, z pewnością przyczyniły się do sukcesu tej akcji fundraisingowej, jednak wydaje się, że najważniejszą rolę odegrała tu autentyczna, poruszająca historia człowieka, któremu każdy z nas może pomóc w walce o życie.

Przedstawiam Wam poniżej materiał z Dzień Dobry TVN. Czekamy na Wasze komentarze, jak sądzicie, który czynnik okazał się być kluczem do sukcesu w przypadku Rafała?

1. Materiał Dzień Dobry TVN

tvn

2. Strona wbrewsla.pl poświęcona walce z chorobą

sla

O Autorze

Martyna Mazela
Konsultant i trener fundraisingu. Specjalistka w dziedzinie fundraisingu i marketingu dla NGO. Od ponad 15 lat związana z branżą marketingu oraz fundraisingu. Doświadczenia w fundraisingu zdobywała pracując przez 6 lat jako Fundraising Manager, a następnie Dyrektor Fundraisingu i Marketingu w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Pozyskała miliony złotych oraz dziesiątki tysięcy darczyńców indywidualnych i setki firm do współpracy. Obecnie prowadzi konsultacje z fundraisingu, pisze strategie fundraisingowe i biznes plany fundraisingowe oraz realizuje kampanie fundraisingowe dla wielu polskich organizacji pozarządowych. Więcej na martynazak.com

Napisz komentarz