Ostatnio spotkałam się ze znajomym, który jest kierownikiem marketingu, w dużej korporacji z branży budowlanej. To właśnie do niego na biurko bardzo często trafiają prośby o wsparcie od różnych organizacji pozarządowych oraz propozycje spotkań. Czy rzeczywiście biznes nie jest w ogóle zainteresowany współpracą z trzecim sektorem? Firma mojego znajomego była zainteresowana … ale tylko do czasu. Po odbyciu kilku spotkań z różnymi organizacjami pozarządowymi, stwierdzili, że nie mogą sobie więcej pozwolić na taką stratę czasu.
Dla korporacji spotkanie z organizacją jest szansą na sprawdzenie czy mają do czynienia z profesjonalnym i wiarygodnym partnerem oraz czy przedstawiona oferta jest ciekawa i korzystna dla firmy. No właśnie, oferta… Okazuje się, że niewiele organizacji zdaje sobie sprawę z tego, że idąc na rozmowę do potencjalnego sponsora, należy przygotować propozycję współpracy. „Większość moich spotkań z NGO sprowadzała się do tego, że to ja musiałem dopytywać się czego dana organizacja potrzebuje oraz co ma do zaproponowania. Na spotkania przychodziły 2-3 osoby, ale ilość nie szła w parze z jakością. Siadali za stołem konferencyjnym i „czekali na nasz ruch”. Często miałem wrażenie, że osoby, z którymi rozmawiałem nie wiedziały właściwie, po co konkretnie przyszły na to spotkanie i co chciały osiągnąć. Mówili tylko o wparciu, o pomocy … Dla nas to za mało. My potrzebujemy konkretów, abyśmy mogli podjąć decyzje” – wspomina mój rozmówca z korporacji budowlanej. Gdy to usłyszałam, przestałam się dziwić dlaczego teraz jego firma tak nieufnie podchodzi do współpracy z trzecim sektorem. W końcu okazało się, że większość tego typu spotkań to po prostu strata czasu i dla firmy i organizacji. A lista grzechów NGO jest jeszcze dłuższa.
Czy wiesz czego oczekuje biznes od Twojej NGO?
Pytanie, na które fundraiserzy powinni sobie odpowiedzieć, brzmi „Czego oczekuje ode mnie potencjalny sponsor?”. Wbrew pozorom odpowiedź jest banalnie prosta – przede wszystkim profesjonalizmu. Żadna firma nie zechce współpracować z organizacją, która nie wzbudza zaufania i nie prezentuje się jak kompetentny partner. Nieodpowiednie przygotowanie do spotkania ze sponsorem albo w ogóle jego brak, skutkuje właśnie utratą zaufania do organizacji pozarządowych oraz wpływa negatywnie na wizerunek całego trzeciego sektora. Jak temu zapobiec? Szanując czas swój i sponsora przez odpowiednie przygotowanie do spotkania.
Po pierwsze – przygotuj ciekawą ofertę współpracy. Atrakcyjna wizualnie prezentacja, zawierająca wymierne korzyści dla sponsora, sprawi, że firma zacznie postrzegać twoją organizację, jako partnera, z którym można rzeczowo porozmawiać. Ciekawie przygotowana oferta to także wyraz Twojego zaangażowania i szacunku – nawet jeśli coś pójdzie podczas spotkania nie po naszej myśli, to przedstawiciele firmy nie będą mieć poczucia zmarnowanego czasu.
Podczas warsztatów z fundraisingu korporacyjnego, wiele osób dopytuje mnie w jaki sposób nie spalić pierwszego kontaktu z potencjalnym sponsorem. Nawet jeśli nie uda nam się otrzymać pieniędzy po pierwszym spotkaniu, to dzięki dobrze przygotowanej ofercie, firma zapamięta nas jako wiarygodnych partnerów i zaprosi do dalszych rozmów – takie pozytywne wrażenie jest nieocenione!
Jak napisać ofertę sponsorską?
Na koniec mojego spotkania ze znajomym mogłam mu tylko życzyć rozmów z profesjonalnie przygotowanymi organizacjami pozarządowymi, które będą szanować czas jego oraz firmy. Jeśli chcesz pójśc świetnie przygotowany na kolejne spotkanie z firmą, to skorzystaj z ebooka Instytutu Fundrasingu, który zawiera dokładne wytyczne odnośnie przygotowania atrakcyjnej oferty sponsorskiej. Wraz z podręcznikiem otrzymasz bonus – gotowy szablon do stworzenia takiej oferty.
Jeśli chcesz nauczyć się jak krok po kroku zdobywać pieniądze od firm i zrobić z tego stałe źródło przychodów dla Twojego projektu to zapraszam Cię na mój kurs on-line „Jak pozyskać sponsorów” – poprowadzę Cię tam za rękę, od stworzenia bazy firm to poprowadzenia spotkania, dzięki wielu lekcjom video oraz gotowym szablonom, prezentacjom dla sponsorów, wzorom, tablicom korzyści itd.
Weź udział w kursie on-line z Pozyskiwania sponsorów >>>
Jeśli masz mało czasu i chcesz szybko nauczyć się przygotowywać tylko atrakcyjne oferty sponsorskie, to ten ebook „Jak przygotować atrakcyjną ofertę sponsorską” jest dla Ciebie świetnym rozwiązaniem. Szablon oferty sponsorskiej oraz porady zawarte w publikacji są efektem ponad 10 lat pracy w fundraisingu i setek spotkań z firmami, które odbyłam.
Kup podręcznik >>>
Więcej artykułów dotyczących współpracy NGO z biznesem:
- W firmach jesteśmy rozliczani z efektów – wywiad z pracownikiem korporacji
- Nie mając celu, trudno jest przekonać firmę do współpracy – wywiad z Edytą Marzec odpowiedzialną za kontakty z NGO w jednym z banków
- Jak zostać dobrym fundraiserem ds. współpracy z biznesem?
- Fundraising biznesowy to już nie filantropia