Ponad 15 milionów Polaków przekazało 1% podatku organizacjom pożytku publicznego w 2021 roku. Według Ministerstwa Finansów w 2021 do organizacji pożytku publicznego trafiło 972,7 mln zł. Średnia kwota 1 procenta podatku przekazana na rzecz OPP wyniosła 63 zł. Co to oznacza dla OPP? Pieniądze z 1% podatku mogą być źródłem ogromnych przychodów. Aby tak się stało, należy przygotować profesjonalną kampanię marketingową, ponieważ dziś wysokie wpływy finansowe z 1% podatku nie są już dziełem przypadku.

Koniec roku to zwykle czas przeznaczany na realizację świątecznych kampanii fundraisingowych. To także dobry moment,  aby zacząć przygotowania do kampanii marketingowej dotyczącej pozyskania 1% podatku. Organizacje, które zbierają w ten sposób najwięcej pieniędzy, planują taką akcję kilka miesięcy wcześniej.

Dlaczego dobre zaplanowanie kampanii jest tak istotne? Po pierwsze, coraz więcej osób decyduje się na przekazanie 1% podatku. Jest to tendencja wzrostowa – z roku na rok suma pieniędzy trafiających do OPP wzrasta o ok. 5%. Równocześnie jednak pojawia się coraz więcej organizacji pożytku publicznego, które starają się o zdobycie 1% podatku – jednym słowem konkurencja także się powiększa. Wraz z ilością kampanii, rośnie także ich jakość oraz budżety reklamowe. Możemy zaobserwować coraz bardziej profesjonalnie przygotowane kampanie reklamowe, które mają do dyspozycji budżety rzędu setek tysięcy złotych. Jak zatem wyróżnić się spośród tysięcy innych organizacji? Odpowiednią strategią i komunikacją  dostosowaną do naszych możliwości.

Przygotowanie ciekawej i przyciągającej uwagę akcji reklamowej, w której nie stracimy zainwestowanych pieniędzy, wymaga dobrego zaplanowania i czasu. Nie wystarczy napisać na Facebooku „Przekaż nam 1% podatku” – do skutecznej kampanii potrzebny jest odpowiedni dobór narzędzi marketingu mix oraz komunikat fundraisingowy. Dotyczy to elementów graficznych, jak i tekstu, które powinny wyróżniać się na tle innych reklam, a jednocześnie muszą tworzyć spójną całość. Oprócz samego komunikatu, trzeba także odpowiednio wcześniej zaplanować narzędzia marketingowe, aby efektywnie wydać budżet przeznaczony na kampanię.  Gdzie będziemy się reklamować i jak długo? Gdzie wydrukujemy ulotki lub powiesimy plakaty? Na jakie słowa kluczowe powinniśmy reklamować się w Google Adwords? Czy kampanię będziemy prowadzić w całej Polsce czy tylko w określonym regionie? A może stawiamy tylko na marketing internetowy?

Na te i podobne pytania trzeba odpowiedzieć sobie odpowiednio wcześniej, przygotowując plan działań i podział budżetu na kampanię. Ponadto warto do tej kampanii przygotować specjalnie dedykowaną podstronę internetową, tzw. landing page kampanii, który będziemy odpowiednio pozycjonowali w internecie poprzez słowa kluczowe. Kluczem do zdobycia pieniędzy z 1% podatku jest skuteczna kampania on-line oraz do naszych darczyńców, fanów, subskrybentów, followersów. A skuteczna kampania to taka, która jest przemyślana, zaplanowana, efektywna finansowo, spójna, ciekawa i przyciągnie uwagę podatników. Jednym słowem – taką akcję trzeba przygotować profesjonalnie, nie ma sensu tracić czasu i pieniędzy na eksperymenty. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie zająć się kampanią, skorzystaj z pomocy Instytutu Fundraisingu. Doświadczeni eksperci przygotują plan kampanii i zaprojektują materiały reklamowe dla Twojej organizacji, pomogą napisać odpowiedni komunikat fundraisingowy oraz przygotują kampanię, dzięki której skutecznie zdobędziesz pieniądze z 1% podatku. Jeśli jesteś zainteresowany napisz e-maila na adres kontakt@i-fr.pl lub zadzwoń pod numer 516 004 008.

Continue reading →

Martyna Mazela