Obserwując sukces portali crowdfundingowych typu siepomaga.pl , zrzutka.pl , pomagam.pl wiemy, że można zebrać miliony złotych przez internet w ciągu kilku tygodni, czasami nawet dni. Bo najważniejszym czynnikiem, który pomaga zebrać dużo pieniędzy z fundraisingu jest to, na co zbieramy. Jeśli jest to operacja, a za nią stoi dramatyczna historia choroby dziecka lub młodej osoby, to wtedy zbiórka właściwie toczy się sama – niesiona na fali ludzkich serc, które współczują i chcą pomóc.
Problem zaczyna się wtedy, gdy nasz cel fundraisingowy nie jest pilny, dramatyczny, nie wyciska łez, nie dławi w gardle, a my nie mamy wokół siebie zbudowanej społeczności. A przecież takich organizacji pozarządowych w Polsce i tego typu akcji też są tysiące. Poczynając do grup defaworyzowanych, jak bezdomni, osoby uzależnione, więźniowie, rodziny patologiczne, po akcje związane z kulturą, muzyką, hobby, historią. Przy zbiórkach pieniędzy na tego typu cele już nie wystarczy wrzucić zdjęcia chorej osoby na łóżku szpitalnym i napisać, że trzeba zebrać 1 milion złotych, aby dziecko mogło pojechać na operacje ratującą życie. Cała reszta organizacji charytatywnych, które nie pomagają chorym dzieciom, musi włożyć w swoje zbiórki dużo więcej wysiłku, czasu, pieniędzy oraz rzetelnej wiedzy o Fundraisingu. I dla nich właśnie przedstawiam kilka danych statystycznych, które pozwolą Wam przeprowadzić skuteczniejsze kampanie fundraisingowe w internecie:
A czy Wy do każdej akcji fundraisingowej nagrywacie video? Jeśli nie, to najwyższy czas to wdrożyć. Przygotujcie film video, który przedstawia historię beneficjenta, problem, który chcecie rozwiązać, sytuację, w której obecnie znajduje się organizacja. To nie musi być nic bardzo kreatywnego, profesjonalnego, ani odkrywczego, ale ważne aby było autentyczne, prawdziwe, poruszające. Dziś ludzie najbardziej lubią oglądać filmy i od tego zaczną na Waszej stronie www. Druga kwestia to jak długi ma być ten film i co musi się w nim znaleźć. Filmy fundraisingowe rządzą się swoimi prawami i ustalenie sekwencji scen oraz tekstu są kluczowe dla wyniku kampanii. Jeśli oddacie przygotowanie filmu przypadkowemu studio produkcyjnemu, to z pewnością zmontuje coś, co zazwyczaj wykonuje na zlecenie klientów biznesowych i to nie zadziała w fundraisingu. Mając świadomość, że prawie 60% ludzi obejrzy Wasz film, warto zainwestować w dobre video.
To dlatego zawsze dobrze się zastanów i z uwagą wybierz to jedno zdjęcie do kampanii, czyli tak zwany Key Visual kampanii. Większość tekstów opisujących kampanię od razu postaraj się skrócić do niezbędnego minimum. Zacznij używać na stronie www oraz landing pagu fundraisingowym ikonografik, aby w ten sposób przedstawić najważniejsze informacje. O ile to możliwe produkt fundraisingowy też przedstaw w formie wizualnej, a nie jako opis. Przejrzyj swoje emailingi – czy nie za długie są w nich teksty? ile zawierają zdjęć, buttonów graficznych czy innych interaktywnych elementów graficznych? Masz tylko kilka sekund, aby zaangażować odbiorcę, przykuć jego uwagę i wzbudzić w nim uczucia. Najlepiej zrobisz to poprzez obrazy, czyli video, zdjęcia, grafiki.
Rzeczywistość wygląda tak, że kiedy strona www zostanie „odpalona” i wszystko (no prawie 😉 ) na niej działa, to jesteśmy bardzo szczęśliwi i ogromnie wdzięczni naszemu programiście… Z tego powodu chcemy jak najszybciej zakończyć projekt wdrożenia… Dzieje się tak, bo wdrażanie strony www lub landing paga fundraisingowego to zazwyczaj droga przez mękę. I tu zaczynają się prawdziwe schody, ponieważ okazuje się, że cóż tego, że strona www jest, jeśli większość użytkowników „odbija się” od niej. Jedną z przyczyn tego problemu jest długie ładowanie się strony. I ta kwestia leży głównie po stronie programisty. Wy sami nic nie możecie z tym zrobić, a tracicie użytkowników, a więc tracicie darczyńców. Jest mało wpłat on-line, bo ludziom nie chce się czekać, aż strona się „załaduje”! Dlatego tak ważne są testy po wdrożeniu strony i te testy nie powinny dotyczyć tylko zgodności z projektem, responsywności na różnych urządzeniach, czy poprawności połączenia z system płatności oraz systemem emailingowym. Trzeba także przetestować szybkość ładowania się strony. Możesz sprawdzić to na swojej stronie www bezpłatnym narzędziem google tutaj: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Na koniec chciałabym Was zachęcić do zapisania się na mój newsletter, w którym przesyłam informacje o tym, jak prowadzić skuteczniej fundraising.
Ponadto zachęcam do sprawdzenia programu mojego Kursu Masterclass on-line: Jak pozyskać sponsora, o którym możecie więcej poczytać tutaj>